Facebook

söndag 17 februari 2013

Hjälp! Häst!

Det händer att jag blir förundrad. Inte över att folk i gemen är dumma utan hur man helt enkelt väljer att stoppa huvudet i sanden och plocka upp det när det passar... Som nu!
Under veckan som gått har det seglat upp en stor skandal om att det har sålts lasagne som innehållit hästkött i stället för det utlovade gris- eller nötköttet. Att kalla det nöt är för mig en gåta då korna uppenbarligen byter kön i samband med avlivning och styckning men det är en annan fråga. Hur som helst har vi nu ett helt gäng konsumenter som har sprungit runt och mått illa en hel vecka sedan den här skandalen uppdagades. Å andra sidan vill jag minnas att man gjorde hamburgare av hästkött när jag var liten. För mig är det kött som kött, men det måste rimligtvis vara märkt så att konsumenterna vet. Jag kan ändå inte låta bli att förundras över att man inte ifrågsätter mer när man införskaffar sitt dagliga bröd.

Det borde ju rimligtvis säga sig själv att det ÄR skillnad på en produkt som kostar 20 i stället för 40 kronor. Om det inte handlar om att personalen är lågavlönad i produktionsledet skulle man kunna gissa att det har sparats en del på ingredienserna. Men visst, i dessa tider ska man ha en massa val. 10 sorters kaffe och allt annat , där ursprungsmärkena försvinner i mängden och därigenom också ofta en del av kvalitén. Tiden att sätta sig in i märkena och de olika märkningarna är ofta knapp och det är lätt att förledas tro att produkter är bättre och håller en högre kvalité än vad de egentligen gör.
En av veckans största grodor handlar om hästar... 

Så... efter att ha hört hur livsmedelsproducenter lämnas gråtande på sina trappor då man inte vill ge det pris som dels är värdigt en produkt men också nödvändigt för att producenten ska kunna klara sig ekonomiskt får vi och kommer vi att få sådana här situationer även i framtiden. Parallellt med hästköttskandalen håller nämligen Scan på att säga upp folk för att återanställa i andra ledet via bemanningsföretag. En dålig kombination av behov av snabba vinster från ägarnas sida och en högre valfrihet för konsumenterna driver på denna utveckling. 

Och livsmedelsbranschen är inget undantag. En av vårt stora möbeljättar jobbar på samma sätt och det finns fler exempel. Pressa priset så hårt att producenten lämnas utan möjlighet att påverka. Take it or leave it! Gör en konkurs eller sälj till ett underpris.... Det här tänket kan ni applicera på de flesta branscher men det blir mest tydligt där vi har egna "brands" som ICA Basic, Blåvitt och så vidare. För att undvika den här typen av problem bör vi konsumenter sätta oss in mer i vad vi köper, läsa innehållsdeklarationen på förpackningarna och kanske även sätta oss in mer i vad vi stoppar i oss. Men framförallt, återgå till tiden då vi gjorde vår mat från grunden.

1 kommentar:

  1. Gnäääägggggg & "små grodorna, små grodorna är lustiga att se... :-)

    SvaraRadera